« takaisin

Oppijan 10 virhettä - Osa 2/10 - Tarkkaavaisuus

[fa icon="calendar'] 05.05.2016  |  Tuomo Loukomies  |  Oppiminen

Tarkkaavaisuus

Tarkkaavaisuus on huomion suuntaamista ja huomion ylläpitämistä. Vain sen voimme oppia, minne huomiomme on suunnattu. Moni puhuu tarkkaavaisuudesta ja keskittymisestä samana asiana, mutta itse erottelen käsitteet niin, että tarkkaavaisuus on huomion suuntaamista, tarkkaavaisuuden ylläpitämistä tietyn aikajakson ajan (attention span) sekä tarkkaavaisuuden jakamista (multitasking). Keskittyminen taas on keskittymistä olennaiseen, siis rajaamista.

Yhtä kaikki oppimista ei voi tapahtua ilman tarkkaavaisuuden onnistunutta hallintaa. Ensin pitää päästä työskentelyssä alkuun ja suunnata huomio. Huomion suuntaamiseen tarvitaan motivaatiota ja joskus hieman voimakeinojakin, kuten tehtävälistoja ja ylös kirjoitettuja tavoitteita itsensä pakottamiseen. Seuraavassa vaiheessa tarvitaan metakognitiivisia taitoja: Oppijan tulee osata hallita tarkkaavaisuusjaksoaan niin, että oppimistilanne on optimaalinen.

Yleisin virhe sekä opettajilla että itsekseen oppijoilla on ylittää oma tarkkaavaisuusjakso niin, että mitään oppimista ei enää tapahdu. Aivot väsyvät ja tieto ei kulje työmuistiin. Kaikki menee toisin sanoen “toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos”. Lukiessa kutsun tätä ilmiötä lauseella “Skanneri skannaa, mutta kovalevy ei tallenna”.

Hyvä harjoitus on kokeilla oppimiseen vaikkapa lukiessa Pomodoro-metodia. Itse mä sovellan sitä niin, että laitan puhelimen ajastimen 25 minuutin välein soimaan. Idea siis on, että työskennellään se aika ja sitten pidetään 5 minuutin tauko. Tuntiin mahtuu siis 50 minuuttia työskentelyä ja 10 minuuttia taukoa. Pomodoro-metodista pitää ymmärtää, että 25 minuuttia voi olla aivan liian pitkä aika. Jos näin on, sun tulee lyhentää aikaa sopivaksi ja pidentää sitten pikku hiljaa. Tarkoitus on, että pomodoro-metodilla jaksaisi työskennellä kokonaisen työpäivän, kuusi tuntia ainakin.

Pomodoro- metodin nimi tulee muuten italian kielen tomaattia tarkoittavasta sanasta. Metodin keksijällä oli ilmeisesti perinteinen tomaatin näköinen keittiön munakello, jota hän käytti metodin soveltamiseen.

Oppijan kymmenen virhettä-sarjassa on tapana myös varmistaa ytimekkäillä bullet pointeilla, kuinka oppimista ei ainakaan pääse tapahtumaan, siis...

Näin tuhoat tarkkaavaisuutesi ja oppimistuloksesi:

  1. Älä kirjoita mitään ylös. Muistele mielessäsi, mitä kaikkia asioita sitä olikaan, mihin piti keskittyä ja mitä hoitaa.
  2. Jos aloitat jotain tehtävää muista tehdä sitä jossain missä sut keskeytetään koko ajan. Mielellään meluisa paikka, jossa on paljon liikkuvia ihmisiä ja muuta tohinaa.
  3. Älä keskity vain yhteen tehtävään vaan multitaskaa. Juuri kun pääset vauhtiin, aloita uusi homma ja yritä tehdä monta juttua yhtä aikaa.
  4. Älä pilko opittavaa asiaa pienempiin osiin ja omaksu niitä pala kerrallaan, vaan ahmi kaikki kerrallaan isona massana. Kyllähän pihvikin tungetaan suuhun kokonaisena.
  5. Vedä oikein pitkä putkia. Lue vaikka 3 tuntia ilman taukoja. Pakota itsesi keskittymään niin, että pää räjähtää. Vaikka et saisi mitään enää tehtyä, eikä muistisi toimisi, niin jatka pakottamista.
  6. Älä huolehdi perustarpeista, kuten unesta ja ravinnosta. Nälkä ja väsy auttaa keskittymään paremmin. Jos vetelet iltaisin vähän alkoholia, niin aina parempi. Aivot ja keskittymiskyky kiittävät.
  7. Tee samaa. Elä vaan vaihtele oppimistapaa. Jos olet lukemassa kirjaa, niin elä katso aiheesta videota, kuuntele äänikirjaa tai podcastia. Äläkä missään nimessä kirjoita mitään omin sanoin muistiin.

 

Tuomo Loukomies

PS. Jätä sähköpostiosoitteesi, jos haluat oppia nopeammin ja hyödyntää koko aivojesi potentiaalin.

Saat heti ymmärtävän lukemisen työkalun, jonka avulla opit nopeammin. Työkalu sisältään videon ja 4 käytännön ohjetta. Klikkaa TÄSTÄ.


Jaa kirjoitus sosiaalisessa mediassa